عکاسی با شکل‌دهنده‌های مولا: Euro و Rayo 16

در متن پیش رو، به بررسی تصاویری از محمد حسین شبانی خواهیم پرداخت که با شکل‌دهنده‌های مولا به ثبت رسیده‌اند.

این تصاویر با دو رویکرد متفاوت پرتره و زیبایی (Beauty)  به ثبت رسیده‌اند که به ترتیب در ادامه بررسی خواهند شد.

عکس اول با رویکرد پرتره، با تمرکز بر حالات صورت، تنها به وسیله‌ی یک فلاش و شکل‌دهنده‌ی مولا Euro(بدون دیفیوزر)  به ثبت رسیده است. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، تصویر با نوری نرم و یک‌دست با سایه‌هایی دراماتیک به ثبت رسیده است که حاصل استفاده از شکل‌دهنده‌‌ای بزرگ در نزدیکی صورت مدل است. شما می‌توانید از بزرگی کچ‌لایت مدل نیز به نزدیکی فلاش به مدل پی ببرید.

 

همچنین در این تصویر از عمق میدان کم استفاده شده است که طبعا به واسطه‌ی دیافراگم باز به دست آمده است. به همین دلیل به منظور حذف کامل نور محیط، عکاس از قابلیت هم‌زمانی سریع فلاش نیز بهره برده است.

 

عکس دوم نیز همانند عکس اول با رویکرد پرتره به ثبت رسیده است. این تصویر نیز با یک فلاش و شکل‌دهنده‌ی مولا Euro (بدون دیفیوزر) از فاصله‌ی نزدیک به ثبت رسیده است.

 

عکس سوم با رویکرد زیبایی و با تمرکز بر بازنمایی دقیق کاربرد لوازم آرایشی-بهداشتی به ثبت رسیده است که طبعا عمق میدان بیشتری دارد. برای ثبت این تصویر از دو فلاش استفاده شده است؛ یک فلاش به همراه شکل‌دهنده‌ی مولا Rayo 16‌ به عنوان نور اصلی با زاویه‌ی ۴۵ درجه به موضوع تابیده شده است.

 

از آن‌جایی که Rayo‌ یک شکل دهنده‌ی عمیق با روکش داخلی نقره‌ای است و در این تصویر در فاصله‌ای نزدیک با صورت مدل از آن استفاده شده است، نور حاصل از این شکل دهنده، نوری متمرکز است و امکان استفاده از رفلکتور پارچه‌ای به منظور پرکردن سایه‌ها وجود ندارد. از این رو، از یک فلاش به همراه سافت‌باکس نواری به عنوان نور پرکننده استفاده شده که از پایین به صورت مدل تابیده است.  به منظور جلو‌گیری از ایجاد نور متمرکز بر پایین صورت و گردن و همچنین جلوگیری از ایجاد سایه‌های ناخواسته، نور پرکننده به صورت مستقیم به موضوع تابانده نشده است و تنها حاشیه‌ی نور به عنوان نور پرکننده عمل می‌کند.