عکاسی با شکل‌دهنده‌های مولا: Mantti

در متن پیش رو، به بررسی تصاویری از محمد حسین شبانی خواهیم پرداخت که با بزرگ‌ترین شکل‌دهنده  مولا، Mantti، به ثبت رسیده‌اند. این شکل‌دهنده با قطر ۱۱۰ سانتی‌متر و روکش‌داخلی سفید، گزینه‌ای ایده‌آل برای دست‌یابی به منبع نوری بزرگ با نور نرم است.

این تصاویر که با رویکرد  پرتره به ثبت رسیده‌اند، تصاویری با کادر بسته هستند که با عمق‌میدان کم بر حالت صورت مدل متمرکز شده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که تمامی این تصاویر با استفاده از نور یک فلاش ثبت شده‌اند و در مواردی از رفلکتور استفاده شده است.

در عکس اول و دوم، همان‌گونه که از سایه‌ی بینی مشخص است، از الگوی نوری پروانه‌ای استفاده شده و با توجه به زاویه‌ی صورت مدل، محل قرار گیری نور مشخص شده است. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، تصویر با نوری نرم و یک‌دست با سایه‌هایی نسبتا روشن به ثبت رسیده است که حاصل استفاده از شکل‌دهنده‌‌ای بزرگ در نزدیکی صورت مدل به همراه یک رفلکتور به منظور پر کردن سایه‌ها است. اما آن‌چه در این تصاویر قابل توجه است، نوری نرم با سایه‌ی نسبتا تیز در مرکز (سایه‌ی بینی) و سایه‌های نرم در حاشیه (سایه‌ی صورت) است. این حالت نوری به دلیل ساختار بازتابنده‌ی (Deflector) منحصر به فرد مولا است که به صورت استاندارد از یک توری (Mesh) آلومینیومی بهره می‌برد.  

بدین‌ترتیب، هرچند کلیت کیفیت نوری Mantti نرم است، اما مرکزیتی نورانی و تیز دارد. در واقع، اگر چه در نگاه اول کلیت نوری Mantti مشابه سافت باکس است، اما به واسطه‌ی جزئیاتی کارآمد از شکل‌دهنده‌های پارچه‌ای فاصله می‌گیرد.

همچنین، به دلیل استفاده از شکل‌دهنده‌ی بزرگ در نزدیکی صورت مدل، طبعا کچ‌لایت بزرگی در چشم مدل دیده خواهد شد. اما عکاس با عکاسی از سطح کمی بالاتر (High Level) از صورت مدل، و حالت دادن به مدل با چشم‌هایی نیمه باز، به خوبی توانسته است کچ‌لایت را کنترل نماید.

در صورت عدم نیاز به این مرکزیت نورانی، می‌توانید از بازتابنده‌ی شیشه‌ای به همراه توری بهره ببرید که به عنوان لوازم جانبی عرضه می‌شوند. در آن صورت، Mantti نوری مشابه سافت‌باکس به دست می‌دهد که البته قدرت، دقت و کنترل بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.          همچنین دیفیوزر پارچه‌ای عرضه شده به همراه این شکل‌دهنده نیز می‌تواند تا حدودی این مرکزیت پرکنتراست را برطرف کند.

شبانی در تصویر سوم از این دیفیوزر پارچه‌ای بهره برده و برای دست‌یابی به سایه‌های تیره‌تر، برخلاف تصاویر پیشین از رفلکتور استفاده نکرده است. در تصویر زیر (که با الگوی Open Loop عکاسی شده)، هرچند دیفیوزر پارچه‌ای سایه‌های نرم‌تری ایجاد کرده است، ‌اما مرکزیت نورانی (بر روی چشم و گونه) هم‌چنان تفاوت Mantti و سافت‌باکس را نشان می‌دهد. بدین‌ترتیب هرچند استفاده از بزرگ‌ترین شکل‌دهنده‌ی مولا، به نسبت سافت‌باکس کنترل و دقت بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد، اما در هنگام نورپردازی به دقت بیشتری نیاز دارد.

در نهایت می‌توان به پس زمینه‌ی خاکستری تصاویر بالا اشاره نمود که با  توجه به استفاده از یک نور، با تنظیم فاصله‌ی مدل و پس‌زمینه، قابل کنترل است. همان‌طور که می‌دانید، هرچه مدل (و در نتیجه فلاش) به پس زمینه نزدیک‌تر باشد، پس‌زمینه‌ای روشن‌تر خواهیم داشت و در صورت نیاز به داشتن پس‌زمینه‌ی تیره‌تر، می‌توانید مدل را از پس‌زمینه دور کنید. بدیهی است برای دست‌یابی به پس‌زمینه‌ی سفید یا سیاه کامل بهتر است از پس زمینه‌ی مناسب بهره ببرید.